måndag 29 oktober 2012

Skillnader Sverige/USA

Jag läste precis en kommentar jag fick av Emelie angående ett tidigare inlägg jag skrev om hur man måste vara mer försiktig här i USA med i vilken del av stan man befinner sig och hur riktigt dåliga de dåliga områdena är jämfört med i Sverige. Hon tog upp hur man inte kan ta en promenad down the street utan att få hur mycket uppmärksamhet som helst (inte utav det positiva slaget dåra). Här i Texas är det i princip bara crack heads och prostituerade som går (resten kör bil), så tar man en promenad blir man alltså behandlad som om man vore just en av de två = farligt och obehagligt. I Boston var det inte lika extremt eftersom staden var mer uppbyggt runt kollektivtrafiken och det då var mer "normalt" att gå till tunnelbanan eller bussen, men så är det alltså inte här där du måste ha en bil för att ta dig någonstans.

En annan grej som är rätt irriterande här i USA är hur folk ser på kombinationen svart kille-vit tjej. Det är ju inte så jättevanligt med interracial couples och visst får vi unwanted attention då folk kollar snett/roll their eyes och kommenterar ibland när vi är ute. Jag ser det inte så mycket, men Michael har typ som vana att alltid kolla runt så han ser alltid allt sånt. Han är också den som fått alla kommentarer och blivit ifrågasatt mest angående vårt förhållande, alltid när inte jag är med dock. De vanligaste fördomarna och åsikter folk här har om den vita tjejen i förhållandet är: she's really freaky (tänk Jersey Shore tjej som vill ha sex med allt och alla) och vill bara testa hur det är att "vara med" en svart kille typ. Hon har även "snott" killen från alla svarta tjejer som han annars possibly skulle kunna vara tillsammans med/gifta sig med etc (klassikern ni vet, "alla framgångsrika svarta män har vita tjejer" (eh, they do?) = "the white girls tar alla de bästa") vilket inte är så populärt... Om den svarta killen verkar folk mest tycka att han är en förrädare som inte valt en tjej av sin egna ras eller "han tror att han är bättre än oss nu för att han har en vit tjej" (vilket Michael har fått påpekat för sig ett antal gånger). Så ja, det känns ju trevligt att många ser oss på det sättet... Jag bryr mig inte så mycket, speciellt inte eftersom jag så sällan hör någon säga nåt om det till mig, men det känns ändå rätt trist att väldigt många har den uppfattningen utan att ha någon aning om hur det egentligen ligger till eller känna oss. Oh well, welcome to America...

3 kommentarer:

  1. Blir så ledsen på att man bara inte kan sköta sig själv och låta andra vara och hålla sina åsikter för sig själva. :(

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlagg! Jag kanner igen mig i allt du skriver. Man kanner sig verkligen lustig nar man inser att folk tror man ar koko/prostituerad for att man ar ute och motionerar. Hello liksom.
    Jag hatar verkligen nar fordomar stammer, och jag vill inte ens upprepa dom for jag vill inte gora det varre, men jag har dessvarre ocksa upplevt allt det du skriver. Jag bryr mig inte sa mycket men min man drabbas nog mer tyvarr. Det suger helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen trist att det ska vara så. Har blivit skriken efter på gatan med diverse versioner av "vita tjejer stjäl alla bra svarta män/tror du att du är bättre för att du dejtar en vit tjej?". Men som du säger, welcome to America!

    SvaraRadera