söndag 16 december 2012

Sverige 1 - USA 0

Det har med skillnader i lon och benefits i USA jamfort med i Sverige. Michael har precis akt ivag for att jobba natt igen. Han jobbar heltid som sakerhetsvakt for ett av varldens storsta mining och petroleumbolag och har samma schema varje vecka. Tva nattpass (23-07), ett kvallspass (15-23) och tva helgspass (7-15). Inte direkt drommen att jobba olika skift och varenda helg, men det hade ju kants betydligt lattare om han hade fatt nagon slags OB som plaster pa saren. Men nej, OB i det har landet ar valdigt sallsynt (om det ens finns, jag har aldrig hort talas om nagon som fatt det). De enda dagarna pa aret som Michael faktiskt far 50% palagg pa timlonen ar 4th of July, Christmas Day, New Years Day och en dag till som jag inte kan komma ihag. Glomde jag att saga att det bara ingar en veckas betald semester per ar i tjansten?

Jag skriver inte det har inlagget for att klaga, Michael delar jobbsituation med miljontals amerikaner och valdigt manga har annu samre avtal. Jag skriver kanske mer for att visa pa hur bra vi faktiskt har det i Sverige. Jag var anstalld pa Coop i ett antal ar efter gymnasiet och jobbade ratt mycket kvallar och helger, och tillslut tog jag nastan OB:n och semestern forgiven. Folk hamnar nastan i chocktillstand har i USA nar jag berattar att jag tjanade runt 110kr i timmen och pa helger 220kr i timmen (pga OB) OCH hade fem veckors betald semester varje ar. Som kassorska!!!! Har i Texas tjanar kassorerna/kassorskorna i mataffaren runt $8 (ca 55kr) i timmen och har absolut ingen OB. Affarer som Walmart har oppet dygnet runt. Fatta att jobba nattpasset for 55 kronor i timmen... Sjalvklart finns det for och nackdelar med alla lander, men just detta tycker jag definitivt ar en nackdel med USA.

3 kommentarer:

  1. Förstår att det är skillnader i lönen 'over there'. Hur lätt är det som inflyttad svensk att få jobb och är det ungefär samma procedur som här i Sverige med arbetsförmedlingar och intervujer etc?

    SvaraRadera
  2. Det ar verkligen san skillnad nar set kommer till lonen! Jag har vid arskiftet tjanat ihop in halv dags betald semester! Helt lojligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ar ju verkligen ingenting jamfort med i Sverige!

      Radera