söndag 2 december 2012

Hahaha

Alltså jag måste bara dela med mig om vad jag just läste på en blogg. Jag googlade "pizzadeg utan jäst" eftersom jag tänkte laga pizza ikväll. Hittade detta recept på en blogg:

Jag har ett jättebra recept på pizzadeg utan jäst. Perfekt när man blir sugen på hemgjord pizza men inte har jäst, eller inte orkar/hinner vänta på att degen ska jäsa.

Till en plåt behövs:

5-6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 dl mjölk eller vatten (jag brukar använda mjölk)
½ dl matolja (oliv går säkert också bra)

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll i mjölk och olja och rör till en smidig deg. Blir det för kladdigt är det bara att ta lite extra mjöl. Tryck sedan ut degen på ett bakplåtspapper på en plåt. Den kan bli rätt kladdig när man håller på, så lite mjöl på händer och någon dutt på degen är att rekommendera.

Lägg på fyllning som vanligt och grädda i 250 grader 10-15 minuter.



Eftersom det verkade lätt att slänga ihop läste jag igenom kommentarerna för att se vad folk som testat receptet tyckte. Mestadels var allt som skrevs bra, tills jag kom ner till den nedan. Asså jag dör!!!! Jobbigt att tro att man serverar sina gäster pizza för att sen få reda på att det bara är bröd... hahaha!!

Kommentar på receptet:

Postat av: Erik

"Jag missade att det skulle vara andra ingridienser uppe på. Så när jag så stolt serverade min första pizza så sa dom andra att det snarare räknades som bröd. Borde framgå tydligare att pizzaska ska ha pålägg som är med inne i ugnen.

När jag växte upp kallade vi det för varma mackor.. Men jaja, det duger väl inte nu."

4 kommentarer:

  1. Det är ju en kanongrej faktiskt. För just jäst kanske man inte alltid har hemma i skåpen.

    Tack ska du ha :)
    Min sambo är faktiskt född i Texas. Bra stat haha.

    SvaraRadera
  2. "Borde framgå tydligare att pizza ska ha pålägg som är med inne i ugnen"
    Va i helvete? Hahaha

    SvaraRadera
  3. hahaha, den där Erik måste ju vara utvecklingsstörd!

    SvaraRadera
  4. Hahaha, ja. Hur kan man ha missat att pizza faktiskt bestar av palagg och tomatsas ocksa, inte bara degen??!!

    SvaraRadera