tisdag 15 januari 2013

Nervos infor morgondagen!

Har precis kommit hem efter en heldag pa jobbet for ungefar 10 minuter sen och har redan hunnit trycka i mig en hamburgare. Funderar aven pa om jag ska fortsatta med lite nachos och smalt ost men nan matta far det val anda vara? Eller kanske inte...

I alla fall, anledningen till min nervositet ar att jag/vi imorn officiellt borjar min process att ansoka om att bli permanent resident/fa ett green card. Klockan 9 imorn bitti ska jag pa det obligatoriska lakarbesoket som ar ett av de valdigt manga momenten att avklara innan man kan na malet pa resan. Rent tekniskt borde jag inte ha nagra problem att bli godkand da det ar mest en rutinkontroll, kanske att nagon vaccinationsspruta saknas, men sjalvklart ar jag jattenervos anda och far typ for mig att de ska hitta nagon jatteovanlig sjukdom som gor att jag inte kan fa immigrera till USA, haha.

Resten av kvallen kommer jag spendera med att skriva ut och samla dokument som bevisar att varat aktenskap ar akta och att vi inte gift oss for att jag ska kunna flytta hit. Ska bland annat forsoka skriva ut papper pa gemensamma telefonrakningar, gemensamt sparkonto, gemensamma bilforsakringspapper, kopiera lagenhetskontraktet och leta efter passande bilder tagna under loppet av vart forhallande. For er som inte ar sa familjara med den amerikanska immigrationsprocessen visar denna lank en lista pa allt pappersarbete som jag maste skicka in for att kunna andra min status fran F-1 (student) till permanent resident (permanent uppehallstillstand pa svenska?). Listan kanns aningen overvaldigande, speciellt da vi valt att inte ta hjalp av en advokat som skulle kosta ett par tusen dollar och eftersom varat case inte ar komplicerat sa kandes det onodigt, men jag forsoker se det som en utmaning som inte verkar allt for omojlig om man ar bra pa att lasa intruktioner. Far dock se om jag fortfarande haller med om det om ett par veckor... 

4 kommentarer:

  1. Hej Henrietta! Vad spännande! det ska nog gå bra. Jag ska faktiskt också på min medical exam imorgon, fast i Sverige. Och sen intervju på tisdag :) Lycka till. mvh jenny

    SvaraRadera
  2. Såg nu också att ni alldeles nyligen har gift er :) Stort grattis!
    Förresten, jag lägger till dig i min blogroll, blir kul att följa dig på din väg mot green card.

    SvaraRadera