onsdag 16 januari 2013

Lakarbesoket (nastan) avklarat

Imorse var jag alltsa pa den medical exam som USCIS kraver om man vill ansoka om ett green card och det gick forhoppningsvis helt okej. Det fanns nog i alla fall runt en 20-tal doktorer i Houston-omradet som ar godkanda av USCIS att utfora lakarbesoket och som tur var fanns en av dem bokstavligt talat 2 minuter ifran dar vi bor. Jag hade tid klockan 9, kom in ett par minuter innan och fick fylla i paperwork samt lata dem ta kopior pa mina medhavda dokument i ungefar en kvart. Klockan 10 blev jag antigen uppropad, och da som Henrietta Hawkins for forsta gangen, vilket kandes bra men lite ovant (sen rakade jag aven signera ett av papperna med mitt gamla efternamn, det tar val ett tag att vanja sig vid ett nytt, hehe)! Sjuksystern som ropade in mig kollade langd, vikt, blodtryck, puls, tog blodprov for ett syfilis-test (sa random?? men det ar en av de sjukdomar de maste testa for) och gav mig en spruta for att se om jag har eller blivit exposed to tuberkulos. Pa fredag ska jag tillbaka sa satt de kan lasa av hur min kropp reagerat mot TBC-testet. Sjuksystern berattade aven att det ar tva vaccin som jag inte tagit men maste ha for att "bli godkand" pa undersokningen, men att jag maste vanta med det tills efter fredag da eventuella vaccin kan forstora resultatet av TBC-testet. Jag kan ta de tva resterande vaccinen (TDAP och Varicella) pa samma klinik, men efter att ringt runt lite sa insag jag att jag kan fa dem pa kliniken pa skolan for ungefar halften av priset, sa jag tar de nog dar i borjan av nasta vecka.

For ovrigt sa fick jag en gratis flue shot i borjan av oktober forra aret da de hade en kampanj pa skolan. Eftersom det ar flue season nu sa kraver USCIS att man aven vaccinerat sig mot den arliga influensan (vilket jag alltsa gjort), MEN den nurse som gav mig sprutan hade av misstag (??!!!) fyllt i att jag fick sprutan 2011 och inte 2012 (wtf). Hon som kollade igenom mina vaccinationspapper idag godkande saklart inte den sprutan, sa nu maste jag pa nagot satt leta upp denna nurse och fa henne ratta till aret. Hur ofta hander detta pa en skala? Oh well, forhoppningsvis ar det en easy fix...

Nu ska jag ga och lagga mig, ar en lang dag imorn med jobb, lektioner, jobb, kvallslektion (i precis den ordningen). Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Hoppas du hittar sjuksköterskan och får ordning på det där årtalet, så du slipper ta sprutan igen. (Hur skriver man fel årtal i slutet av året? :) ).

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att ni kommit igång med ansökan och jag hoppas att det gick bra? :)

    SvaraRadera