söndag 27 maj 2012

Söndag

My baby ligger och är jättebakis från igårkväll, och även fast det är hans eget fel tycker jag faktiskt lite synd om honom då han måste vara på jobbet om knappt tre timmar. Vi hade i alla fall en jättebra dag och avslutning på vår lilla minisemester igår :) Längre update och svar på alla kommentarer kommer senare ikväll, nu ska jag sätta mig och ta några test (läxförhör typ) i onlinekursen jag tar nu (American Music).
Här i USA måste man, oavsett vilket ämne man har sin major i, ta kurser i andra ämnen för att få en bredare utbildning. Kanske ska nämna att ens major är det ämne man fokuserar på mest och tar flest kurser i, och det är det ämnet som står skrivet på ens diploma när man tar examen. I alla fall, de kurser man måste ta utanför sin major varierar lite från skola till skola men ser oftast ut ungefär såhär: en arts class (kan vara musik, drawing, painting, theater etc), en eller två US history classes, en eller två science classes (biologi, kemi, fysik, environmental science, nutrition etc), en sociologi- eller psykologikurs, en litteraturkurs, en eller två mattekurser, en political science class (statsvetenskap tror jag det heter på svenska), och två engelskakurser (där man lär sig att skriva uppsatser). Jag fattar grejen med att få en så bred utbildning som möjligt, men ibland kan det kännas rätt onödigt att spendera både tid och pengar på kurser jag aldrig kommer att behöva inom mitt yrke i framtiden. Känns inte som om jag har så mycket nytta av amerikansk musikhistoria när jag ska jobba med redovisning och budgetar och sånt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar