onsdag 23 maj 2012

My Impala

För ett par månader sen gick min första bil sönder. Jag hade lite tur i oturen eftersom det hände under jullovet och jag inte hade några lektioner jag var tvungen att gå på just då. Min skola ligger 45 miles (ungefär 7,2 mil) norr om där vi bor och det enda sättet att ta sig dit är med bil. Att ta Michaels bil eller låta honom skjutsa mig hade inte heller varit något alternativ då han jobbar inne i Houston vilket är ca 45 miles söder om där vi bor. Eftersom jag inte var tvungen att vara i skolan varje dag så hade vi ett par dagar på oss att hitta en ny bil till mig. Vi fick tag på en 2006 Chevy Impala som jag är jättenöjd med, och ja, den är automat och det är SÅ skönt att slippa växla, haha. Lite lat amerikan har jag nog allt blivit...
Here she is (i bakgrunden ser man även lägenheterna vi bor i):






Visst är det hur skönt som helst att ha en egen bil men det är även jobbigt att vara HELT beroende av den. Startar inte min bil sitter jag där, helt fast. Hell, enda stället jag kan ta mig till utan att köra är till bensinmacken på andra sidan gatan. Bokstavligt talat. Det finns inga bussar, tunnelbanor, tåg eller nånting. Inte heller några trottoarer så att man kan gå heller, fast det hade ändå inte funkat då avstånden antingen är för långa eller så måste man korsa högtraffikerade motorvägar. Ibland saknar jag att bara kunna GÅ till centrum om jag vill shoppa eller att ta tunnelbanan in till stan utan att behöva tänka på bensinpengar, var man ska parkera, att köra fel och sånt. I Boston klarade jag mig bra utan bil då kollektivtrafiken var hyfsat bra men här i Texas hade vi verkligen inget annat val än att ha varsin bil.

4 kommentarer:

  1. Ohejja, det ar ju helt sjukt!! $4000 for bara advokaten... oh my! sa mycket kostar ju inte ens sjalva processen!!! Men ja absolut, hojta bara till om det ar nat! Ska forsoka hjalpa sa mycket jag bara kan..;) vet manga andra som fixat det sjalva, sa det ar inte helt omojligt...:)

    Ja, Chile ar valdigt annorlunda... om man jamfor med USA och Sverige. Da ar ju USA och Sverige mer likt. Det trakiga ar ju att det ar ANNU langre bort fran Sverige och familjen om vi flyttar dit... menmen, for ett litet tag ska vi nog overleva (om vi nu gor det). Jag har vart dar en gang an sa lange och jag gillade det verkligen! Onska som sagt bara att jag hade kunnat prata annu mer... Dock sa kom vi dit ca 1,5v efter den stora jordbavningen... kan saga att vi fick ett valdigt varmt valkommnande. Hann knappt ut ur flygplatysen nar the strongest aftershock struck us!!! :O Kande av jordbavningar varje dag under den veckan vi var dar... lite laskigt sa dar maste jag erkanna! Menmen... vi overlevde! :) Ska dit nasta ar igen hade vi tankt...:)(brollop #3..:)).

    Haha... Hundadoption, lite random sa dar...:P det var faktiskt efter han foljde med mig till sverige -09 som han "tog tag" i svenskan mer pa riktigt.. innan kunde han bara saga nagra fa fraser. Men nar vi kommit hem igen borjade han helt plotsligt prata mer och mer och jag fattade forst inte vart han fick allt ifran for inte hade jag lart han allt det han sa...haha. Sen fick jag ju ur honom att han laste online...:) sa det var nat han hade gjort av sig sjalv. Nog for att i stort sett alla kan prata engelska i sverige, men enda...:)

    Speaking of a car... man ar ju SAAA beroende av bil i detta land!! Allt ar ju uppbyggt efter bilen i stort sett! Bor man i NYC, Boston eller nan annan storstad kan man ju klara sig, men annars ar man istort sett kord utan bil... i know how it is.. Har vart utan bil i nastan tva ar... TVA ar!!! Det var ingen hit kan jag saga! Jatte jobbigt! Just got my car for 2manader sen... i got my life back!! Ar san frihet, ar bara saaa glad!!! :D

    SvaraRadera
  2. Sv. Nej, det måste du väl inte göra, men det kan ju vara en kul grej :) Kul att lära känna alla bloggare där ute lite bättre, även om det bara är på skärmen.

    SvaraRadera
  3. Bil är verkligen en stor frihet. Skönt att ni hittade en ny..
    Roligt att din mamma jobbar som läkarsekrterare :)

    SvaraRadera
  4. Honolulu e faktiskt helt okej om man inte har bil fast jag klengtar enda tills jag far korkort och egen bil, allt blir sa mycket lettare da :) Vi ska faktiskt ha brollopet i Sverige pa min familjs o i skergarden :) Och det blir nog fyra brudternor..

    SvaraRadera