fredag 8 juni 2012

Hurricane season is here

Hurricane season (orkansäsongen på svenska?) börjar här i Texas varje år den första juni och håller på till 30:e november, och det är under den tiden på året det är mest vanligt med orkaner. Detta hittade jag på NOAAs hemsida om hur många hurricanes om året det vanligtvis bildas:

"Based on the period 1981-2010, an average season produces 12 named storms with six hurricanes, including three major hurricanes".

Men hjälp liksom. Three major hurricanes a year?! Jag vet att vissa orkaner stannar ute i havet eller går ner i styrka när de väl kommit in till land, men ändå! Längs motorvägen jag kör varje dag finns det stora digitalskyltar där det vanligtvis står om det har varit några trafikolyckor eller hur bra trafiken flyter på, men nu varje morgon sen en veckas tid tillbaka har det bara stått "Hurricane season is here. Be prepared." Michael har berättat att Hurricane Katrina som ju förstörde hela New Orleans 2005 var egentligen beräknad att komma till Texas, men vände i sista sekund mot New Orleans (som förövrigt ligger ca. 50 mil härifrån). Han berättade också hans kompis från New Orleans flydde när Katrina kom och när han senare åkte tillbaka för att se vad som hänt med hans hus så hittade han en haj i sitt sovrum. Helt sjukt.

Förra året läste vi om Katrina i en av mina kurser i skolan och då fick jag reda på att inte nog med allt vatten som kom in till New Orleans med orkanen, så var det vattnet även fullt med krokodiler och stora svarta giftormar (och hajar tydligen) som vanligtvis lever i the swamps (träsk typ?) utanför staden. Förstå paniken att vara i det där vattnet eller att vara fast på andra våningen i sitt hus och se vattnet stiga och stiga och inte kunna ta sig någonstans. Så himla läskigt!!! Som tur är (för mig/oss i alla fall då) brukar inte Houston bli drabbad alls lika allvarligt, men ändå. Kolla bilderna från efter Katrina:


Bara hustaken som syns






Detta vart ju inte ett så trevligt inlägg... Aja, men på det önskar jag alla en trevlig helg, haha.

1 kommentar:

  1. Jag får sån där "Hurricane season is here" varning på mina pay checks vilket känns rätt muppigt.. Sen så trodde jag dessutom att Hawaii i regel inte fick några orkaner.. Tydligen hade jag helfel.. Tycker det är så läskigt men Curtis brukade tydligen jaga orkaner (hane från Kansas) när han va yngre vilket jag tycker låter helkorkat..

    SvaraRadera