tisdag 12 februari 2013

Amerikansk artighet

Idag under middan med accountingfirman kom vi in pa amnet hur man tilltalar sina svarforaldrar (det var ingen formal dinner utan valdigt avslappnad stamning). Har i USA, och speciellt i Texas, forvantas man ju vara artig pa ett helt annat satt an hemma i Sverige. Till exempel kallar man folk som man inte kanner for ma'am och sir, och har nagon en PhD-utbildning kallar man honom eller henne for Dr. + efternamn (typ Dr. Johnson). De har artighetsfraserna forekommer aven i hemmet, till exempel kallar Michael sin mamma ma'am och sin styvpappa sir ibland. Nar jag bodde i Boston kandes detta fenomen inte lika vanligt som har down south, men jag kan ha fel.

I alla fall, under middagen kom alltsa fragan upp: Hur tilltalar du dina svarforaldrar? Aven fast vi som diskuterade var forlovade/gifta/hade varit tillsammans lange sa holl vi alla med om att det kandes stelt och respektlost att kalla svarforaldrarna vid fornamn och det vanligaste var att anvanda Mr and Mrs + efternamn och att saga ma'am och sir. Eftersom Michaels mamma inte ar gift sa kan jag inte anvanda Mrs. (duh), men kallar henne Ms. Jackie och forsoker saga ma'am sa ofta som jag kommer ihag. En annan sak som ar ratt vanlig har ar att kalla sina svarforaldrar for "mom" and "dad" vilket Michael kallar mina foraldrar ibland, jag provade att kalla svarmor for "mama" en gang, men det kandes alldeles for stelt sa jag slutade, haha. I Sverige ar det ju mycket lattare, man behover aldrig tanka pa hur man ska tilltala nagon, fornamn funkar alltid!

Sa, till dagens fraga: Hur tilltalar ni era amerikanska svarisar??

6 kommentarer:

  1. Det är svårt, men jag använder mom eller dad vilket känns lite knepigt..alt deras namn. Antar att det är något jag får lära mer av när väl i USA.
    Ken som är från AL använder mycket ma'am och sir till sina föräldrar och även till mina.

    SvaraRadera
  2. Curtis föräldrar är väldigt chill och väldigt så där typiskt amerikanska med love yoous hit o dit.. Jag brukar i alla fall kalla dem vid förnamn, om de skriver nåt till mig brukar de kalla sig mom/dad men jag vet inte, de känns lite konstigt för mig så jag använder deras förnamn bara..

    SvaraRadera
  3. Nu har ju inte jag några "riktiga" svärisar eftersom W och jag inte är gifta, men jag kallar hans föräldrar vid förnamn, även fast Ws pappa har en PhD. Det kanske är skillnad på var i USA man är uppväxt.
    Ha, jag ser fram emot att kallas doktor då da :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. W sa precis att i södern så är man mycket mer formell jämfört med andra stater :)

      Radera
  4. Oj detta är inte ens något jag tänkt på. Jag kallar de deras förnamn och jag är ganska säker på att det är så de vill ha det. När de arbetar (lärare) är de däremot Mr och Mrs +efternamn för sina elever.
    Jag frågade min man nu för jag blev så nyfiken, men han säger att han inte känner någon som säger något annat än förnamnen :) Så olika det kan vara i ett så stort land som USA!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att detta ar valdigt intressant. Min svarmor forbjuder alla att kalla henne Mrs. privat eftersom att hon ar larare. Hon har Mrs. hela dagarna i anda. Det var alltid varit fornamn till dom.

    Min man anvander bade Sir och Ma'am. Han ville tilltala mina foraldrar med Mr. and Mrs. men jag forbjod honom. Forsta gangen som min man traffade mina foraldrar sa testade han med Mr. och Mrs. men min pappa sa ifran att det var enbart fornamn som gallde.

    Till min au-pair vardfamilj sa efter 3 ar sa tilltalar min man fortfarande min vardmamma for Professor (PhD) och min vardpappa med Doc (MD).

    Min mans mormor onskade att jag skulle borja kalla henne for Grandma! Av respect till henne sa forsoker jag aven om det kanns valdigt konsigt.

    Kul amne att ta upp :)

    SvaraRadera