torsdag 14 mars 2013

Biometrics Done

Igar var jag ju som sagt och lamnade fingeravtryck och blev fotad for min green card ansokan. Hur smidigt som helst gick det och verkligen over forvantan tidsmassigt. Jag var radd att det skulle bli en liknande DMV-upplevelse (vanta sa lange att man tror att man blivit bortglomd), men icke. Det var ingen ko alls till "ankomstluckan" dar jag fick ett formular att fylla i samt ett nummer for att forst kontrollera att mitt efternamn stamde (jag har anvant mitt nya efternamn i green card ansokan, men i kortkort/pass har jag forfarande mitt gamla efternamn da jag inte kunnat byta an). Efter ca 30 sekunder blev jag inkallad till damen som kollade att min legitimation och vart marriage certificate stamde. Det tog nog inte mer an en minut men under den tiden hann hon namna att jag inte alls lat som om jag vore fran Sverige samt att hennes bror var gift med en svenska men att de inte bor tillsammans, "veeery strange". Hon lyckades aven anvanda bade ett tonfall samt ge mig en blick som pa nagot satt fick mig att kanna mig skyldig aven fast jag uppenbarligen inte hade gjort nagot fel alls (ni vet, den dar kanslan man alltid far pa ambassaden, i amerikanska tullen etc). Varfor ar det alltid sa? I alla fall, nar det var klart gick jag tillbaka till damen i luckan och fick ett nytt nummer och fyllde i formularet. Efter ca 1 minuts vantan blev mitt nummer uppropat och jag fick lamna fingeravtryck och bli fotad. Tror det hela tog max en kvart, valdigt smidigt med andra ord!
Nu borjar dock den riktiga vantan pa intervjun och jag haller tummarna for att var ansokan var komplett och att mer information inte behovs skickas in och darmed forlanga vantan. Jag har kollat runt lite online och det verkar som om jag borde fa mitt termporara arbetstillstand (EAD card) i slutet av april och att var intervju borde ske i maj. Men som sagt, man vet aldrig med USCIS, ingenting ar garanterat!

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att ha det gjort. Hoppas att väntan inte blir för lång!
    Jag känner igen den där känslan, speciellt från amerikanska tullen..
    Snygg bannern blev förresten!! Jag blir inspirerad att göra en egen :)

    SvaraRadera
  2. Awesome that it is done! Biometricen gick valdigt fort for mig ocksa. Jag haller med dig om kanslan att man alltid har gjort nagot fel pa ambassaden.

    Jattesnygg banner! Fina bilder!

    SvaraRadera