söndag 30 september 2012

Vinden har vänt

I somras när jag var i Sverige och städade ur mitt rum hittade jag ett cd-case med massa gamla skivor i. Jag tog med det till USA och tänkte att det alltid kan vara bra att ha i bilen eftersom jag kör så mycket. I onsdags kände jag inte för att lyssna på radion och hittade då Petters första album, Mitt sjätte sinne, där i. Måste vart minst 10 år sedan jag lyssnade på det sist och fick värsta nostalgitrippen. Alla måste väl komma ihåg hans första hit "Vinden har vänt"??!! Jag kom i alla fall ihåg texten till minst halva låten och fick flashbacks från när jag gick i 6:an med sanning och konka och Guldet discon, och hur allt typ var så spännande på något sätt när man var yngre, haha.

En annan sak jag tyckte var rätt komisk var att i rätt många låtar pratar han om att han växt upp på och representerar Södermalm (vilket han såklart gör) men typ på ett sätt som om att det skulle vara jätteghetto där, haha. Har jag missat något elller? Eh, är inte Södermalm ett ställe där väldigt många önskar att de kunde bo men inte har råd?! Fast vad vet jag, allt är väl relativt, eller? Efter att ha har hört Michaels historier om hans uppväxt i olika områden i Houston känner jag nog att det inte är så illa alls var man än växer upp i Sverige. Inte illa alls. Inte ens i Grimsta (höhö). Skämt åsido, bland annat har han berättat för mig att man typ måste vara gang affiliated vid 10 års ålder annars blir man en easy target (och nu menar jag inte tuffa gänget i klassen över utan gäng som crips och bloods), att han inte insåg att det faktiskt finns hem utan kackerlackor förrän han gick i high school, hur man hör gun shots outside every night, och att de flesta av hans barndomsvänner nu är döda (Michael är 23 nu). Inte direkt den bilden av USA man får om man kollar på Desperate Housewives... Men som sagt, allt är relativt!

1 kommentar:

  1. Ahh, nostalgiiii...haha!! nu var jag sa illa tvungen att spela den pa youtube bara for att! :P En annan nostalgi lat ar "Sa klart"... haha, vilka tider!

    Men hjalp... snacka om skillnad! Men det ar verkligen skillnad pa har och i sverige, "getto" stallerna dar hemma kanns inte lika getto som har pa vissa stallen. Det ar tragiskt....

    SvaraRadera