söndag 5 augusti 2012

Sam Houston State University

När Michael och jag bestämt att vi skulle flytta ner till Texas ansökte jag till två universitet som verkade passande: Sam Houston State University och University of Houston. Sam Houston ligger ute i Huntsville, TX, en småstad knappt 100 miles (160 km) ifrån downtown Houston och University of Houston ligger inne i Houston. Eftersom jag mer är en storstadstjej verkade U of H väldigt lockande först, men i slutändan verkade Sam Houston vara det bästa alternativet, så så blev det alltså. Nu i efterhand är jag SÅ glad att jag valde Sam, speciellt kostnadsmässigt!

Det är ju som sagt väldigt dyrt att gå på college i USA och många föräldrar börja spara och lägga undan pengar i college funds redan när barnen är små. Men i alla fall, kostnadsmässigt var båda skolorna ungefär lika dyra, runt $10,000 per termin för internationella studenter, vilket låter jättedyrt (vilket det ju såklart är), men billigt i jämförelse med andra skolor. Hur som helst visade det sig efter att jag tackat ja till Sam Houston att jag fick ett par scholarship och var pga det bara tvungen att betala in-state tuition (halva priset i princip!). Nu till hösten fick jag ännu några scholarships för mina betyg och det hela slutade med att jag bara kommer behöva betala ca $2,800 per termin nästa år! Fatta hur billigt det är, speciellt för ett university! När jag gick på community college (som alltså är den billigaste formen av college) betalade jag runt $5,000 per termin. SÅ GLAD, gotta love SHSU!

Häromdagen tog jag lite kort på campus efter jobbet, tycker det är fint med alla träd och så. Jag måste faktiskt erkänna att innan jag varit i Texas trodde jag att det bara var en stor öken (ignorant som fan, haha) och blev jättechockad över hur grönt det faktiskt är.


I mitten av campus, till vänster är ett stort plaza och i
bakgrunden ser man klocktornet som ringer varje kvart

En stor staty av Sam Houston har vi också mitt på campus


Tycker den här statyn är så cool, även om man inte ser det så bra på
bilden så ser det verkligen ut som att de gungar på riktigt och "rör sig".
 I bakgrunden ser man huset jag jobbar i.

The football stadium

2 kommentarer:

  1. Men gud så bra med scholarships! Önskar jag hade fått det också när jag pluggade. Det är sjukt dyrt med utbildning. Hur många terminer har du kvar?

    SvaraRadera
  2. Hur fixade du scholarships egentligen? Jag fasar också lite för när jag måste gå över till riktigt universitet, så äckligt dyrt...

    SvaraRadera