onsdag 21 november 2012

The Pledge of Allegiance


"I pledge Allegiance to the flag
of the United States of America
and to the Republic for which it stands,
one nation under God, indivisible,
with Liberty and Justice for all".

Ovanstående text kallas "The Pledge of Allegiance" och är något man måste säga bland annat under ceremonin för att bli amerikansk medborgare. Det är en ed som också svärs i början av kongressmöten, innan andra lokala politiska möten, och i klassrummen i början av varje skoldag (dock inte på collegenivå) för att uttrycka sin lojalitet till den amerikanska flaggan och till landet i sig. I alla stater utom fem (Vermont, Oklahoma, Hawaii, Iowa och Wyoming) måste alltså alla elever säga denna ed dagligen. Michael berättade att han hade vägrat någon morgon när han var yngre eftersom han tyckte att det var hjärntvättning och blev då avstängd(!) från skolan ett par dagar. Jag har även sett flera exempel när både Michael och mina jobbarkompisar har citerat the pledge of allegiance för mig för att komma ihåg de exakta orden, och alla har automatiskt lagt högra handen på vänstra delen av bröstet/över hjärtat som man gör när man säger den i skolan utan att ens tänka på det, haha. Lite hjärntvättning är det kanske, men jag tycker samtidigt att det är bra att vara lojal och stolt över sitt land (vilket det än är).

2 kommentarer:

  1. Nej, man behöver inte resa sig upp under The Pledge. Iaf inte i vår kommun. På HS nivå är det tydligen ganska få som reser sig (har min dotter berättat).
    i de yngra klasserna desto fler som står upp.
    Jag minns att detta var en av de saker som var svåra för mig i början, men med tiden kopllade jag bort det. Accepterade det, och numera tycker jag inte att det är ngn stor sak.
    Precis, man säger eden då man svärs in som medborgare också. Snart får jag göra det, innan sommaren om jag lägger manken till :-)

    SvaraRadera