tisdag 12 november 2013

Sverige!!!!

Förra veckan (efter mycket om och men) fick vi äntligen bokat biljetter hem till Sverige under julen!!! Dock blev det lite panikartat när jag i sista sekund insåg följande: 1) Man kan inte betala med ett amerikanskt visakort på svenska hemsidor. Jättebra då alla mina pengar är i mitt amerikanska konto och flygen är mycket billigare på svenska sidor... Mamma kom till tillfällig undsättning här, tack! 2) Jag har ingen aning om vilket efternamn jag måste boka min biljett i. Jag har officiellt inte bytt i Sverige eller i passet än men mitt green card som jag använder för att komma in i USA igen har såklart mitt nya efternamn. Det klarnade som tur var när bokningssidan frågade efter namnet i passet. Antar dock att jag måste ta med vårt marriage certificate att visa upp tillbaka till USA för att visa varför mitt efternamn är annorlunda på mitt green card. Någon som har erfarenhet av detta? 3) Jag har ingen aning om Michael måste ansöka om visum för att komma in i Sverige. Research, research (snabbt som satan samtidigt som mamma håller på att boka biljetterna hemma i Sverige) och som tur var behöver han inget visum då vi bara stannar i drygt en vecka. Så nu kommer vi till Sverige den 20:e december och åker tillbaka den 27:e!!!! I det kortaste laget men det ska bli så himla roligt. Det kommer alltså bli Michaels första gång i Sverige, äntligen, efter tre år tillsammans ska han få se hur jag växte upp och var jag kommer ifrån!

Vi kommer hålla oss i Stockholm, men eftersom det är min hemstad är jag så dålig på turistgrejer. Tycker det är så himla svårt att veta vad som är intressant att se som tursist. Vad tycker ni jag ska visa? Jag kommer bara på Gamla Stan, Slottet och Kaknästornet typ, hjälp!!! Ni som haft era amerikanare på besök tidigare, vad har de gillat/uppskattat i Stockholm?

Jag växte ju upp i Grimsta (del av Vällingby) så självklart blir det väl någon promenad genom området också. Jag googlade på Grimstabilder och fick tag på dem nedan. Även fast jag bott i USA i fem år och räknar det som mitt hem nu så kommer Grimsta alltid vara hemma, hemma -den känslan får jag bara jag tittar på bilderna.

Gatan jag växte upp på, "vår" balkong syns långt ner till höger
Grimsta Torg med "Favve" (mataffären) på andra sidan huset
Backen upp till höghuset. Grimstaskolan, där jag gick i åk 1-9, ligger bakom huset till vänster

Åh, blir alldeles nostalgisk nu. Inte världens finaste eller prestigefyllda område som ni ser (nu förstår jag varför "Brommasnobbarna" i hockeylaget kallade mig för Henrighetto, haha), men skulle aldrig ha velat växa upp någon annanstans. 162 till I die, liksom (höhö). 

10 kommentarer:

  1. ÅÅ va härligt!
    Min pojkvän tyckte om gamla stan, speciellt ett kafé som heter kastanjen tror jag :)
    Vasa skeppet och skansen är något som bör besökas också :) och alla julmarknader!

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt! Alltid lite speciellt första gången man får visa dom ens hem och hur allt är här! Stressa inte ihjäl er bara.. Förhoppningsvis är det inte sista gången han kommer med. Tycker absolut du ska strosa runt i gamla stan. Hitta nåt mysigt fik..:) Gå på julmarknad/julbord.. Skansen tror jag kan vara kul också. Sen är det som sagt mycket annat man vill visa, så som vart man vuxit upp, ens områden, ställen man alltid gått till osv... Det blir nog bra vilket som! :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni kommer till Sverige och vad roligt att få visa vart du kommer ifrån. Jag visade Ken Gamla Stan, Vasa museet, Slottet, Skansen..ja du ser mönstret "bara turistiga platser", men det gick hem :) (Nu ser han fram emot att äta kebab igen för han har inte funnit ett ställe i USA än som har lika god kebab som vi har i Sverige.)

    SvaraRadera
  4. Åhh vad roligt att ni får åka hem och att Michael får se var du kommer ifrån :) Det har redan blivit föreslaget men det Nick tyckte bäst om när vi var i Stockholm var Vasamuseet :)

    SvaraRadera
  5. Julmarknader, Skansen, Vasamuseet, eller museer överlag, finns hur många som helst! :)

    SvaraRadera
  6. vad spännande att det är första gången. Vi åker också hem till jul men det är inte första gången för Tyler. Jag tycker ockås Sthlm, gamla stan och havet är det finaste att visa upp. Konstigt att du inte kan betala med ditt visa kort?? VISA ska ju funka överallt i världen, och jag använder mitt kanadensisk till svenska sidor också. angående namnbytet så hade jag samma problem för ungefär ett år sen, så jag tog med två pass, samt bevis på namnbyte i handväskan ifall det skulle bli några problem. kram

    SvaraRadera
  7. Glömde visst skriva tidigare.. När jag åkte till Sverige efter att jag fått mitt GC hade jag mitt gamla namn i passet och mitt nya på GC. Jag hade heller inte ändrat namnbyte i Sverige men det var inga problem. Du måste bara ha bokat biljetten i samma namn som i passet och ta med GC och marriage license så är du all set..:)

    SvaraRadera
  8. Jag har ingen erfarenhet med olika namn pa sama vis som du. Dock tyckte skatteverket i Sverige tydligen att jag skulle behalla mitt efternamn plus det nya sa jag har tva efternamn i passet med inte pa mitt green card och annat. Jag har bara fatt anmarkan pa det en gang och det var vid gaten (hon som kollade pa biljetten dar tyckte minsann att det skulle sta detsamma pa biljetten som i passet). Ta dock med dig ditt marriage certificate, hellre for mycket papper an for lite for man vet ju hur tjuriga de kan vara i immigration har i USA.
    Jag haller med de andra kommentarerna ovan, Vasamuseet, skansen, julmarknader saklart om det finns nagra, vaktbyte pa slottet etc. Passa pa och ata svensk pizza, tunnbrod rulle, kebab etc med.
    Sa lange din man ar amerikan behover han inget visum om han inte stannar langre an 90 dagar (det var regeln sist jag kollade upp det).
    Hoppas ni far det super!

    SvaraRadera
  9. Hey, don't hate on Bromma.. Där växte jag ju upp! :p Men åååh, vad mysigt att det blir Sverige för er också i jul! Curtis älskade - precis som alla andra amerikaner verkar det som - också vasamuséet. Hmm, kan inte riktigt komma på några idéer i övrigt, Curtis har varit i sverige flera gånger så vi gör typ inget turistigt längre, vi träffades dessutom i Sverige.. Svensk mat antar jag.. Vi kommer förresten också hem den 20:e, tidigt på morgonen med SAS från Newark, inte samma plan möjligtvis? :o Intressant att svenska hemsidor var billigare förresten, med tanke på hur låg dollarn e brukar vi alltid köpa genom amerikanska..

    SvaraRadera
  10. Angånende namnbytet... Det enklaste är att byta namnen i passet är i Sverige så att då får ett nytt pass på hemvägen med rätt namn. Mitt gamla efternamn ligger kvar på efternamnsraden med en stjärna för att visa att det är ett mellannamn. Dock är ni ju inte i Sverige så länge så jag vet inte hur det kommer att gå.

    Sen håller jag med dom flesta andra. Vi kommer nog att besöka Vasa för andra gången under julen. Skanskens är mysig samt Gröna Lunds julmarknad. Det är svårt att göra turistsakerna när Stockholm är hemstaden :-)

    SvaraRadera