fredag 28 februari 2014

No Life

Ja, det har ju som sagt varit valdigt mycket med jobbet de senaste veckorna och det kanns som om jag bara bloggar om jobbet, de fa gangerna jag faktiskt kommer till skott. Det kan dock forklaras med att mina dagar ser ut pa foljande vis: aker till jobbet runt 7:30 am, jobbar 11-12 timmar, kommer hem runt 9 pm trott som ett as och kanske orkar laga mat innan jag somnar, hehe. Lordagar ar ocksa obligatoriska during busy season, aven om man "bara" maste stanna till 4-5 pm och som sagt ibland aven sondagar. That being said, jag har inte haft tid alls att blogga eller knappt lasa andra bloggar, sa nu ska jag passa pa en snabbis innan mannen kommer hem. Jag ar ashungrig och vill ga ut och ata men hans mobil ar dod sa jag vet inte nar han kommer hem. Hur irriterande?? Hehe.

Forresten kanske det ar pa tiden att jag berattar lite mer ingaende om vad jag egentligen jobbar med, om det nu skulle vara sa att nagon ar intresserad av vad man gor pa en skatteavdelning pa en revisionsbyra... (Tveksamt, men jag kor pa anda, hehe). I stora drag forbereder (detta kan ju bara inte vara ratt ord pa svenska, later som matlagning?? Prepare pa engelska ar vad jag forsoker saga) vi vara klienters skattedeklarationer (income tax returns). De flesta klienter ar corporations eller partnerships (ger upp, orkar inte komma pa svenska orden...) och de skickar sina financial statements till oss, som innehaller deras nettoinkomst (net income). Var uppgift ar sen att rakna ut vad deras beskattningsbara inkomst (taxable income) ar och sedan gora deras deklaration. Det ar stor skillnad pa avdrag fran nettoinkomst och beskattningsbar inkomst, och de reglerna andras fran ar till ar samt beroende pa vad for slags foretag det ar. Jag tror att boken med alla skatteregler/lagar ar pa ca 20.000 sidor, och det sager ju ratt mycket. Sa det ar vad jag gor dagarna i anda framfor tre datorskarmar vid mitt skrivbord pa jobbet. Det later kanske inte som dromjobbet for de flesta, men jag har alltid gillat att jobba med nummer och siffror, samt att det ar ett karriarsomrade dar man har chans att klattra och det finns rum for professional development.  

6 kommentarer:

  1. Kul att du gillar vad du gör! Hoppas det lugnar ner sig litegrann när tax season e över dock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag langtar tills April 15, da ska det tydligen lugna ner sig ordentligt :)

      Radera
  2. Hej
    För rätt så länge sedan halkade jag in på din blogg och sedan följt med stort intresse. Det är spännande att följa en svensk i USA, dels för att se likheter och skillnader mellan två kulturer men också få ett svenskt perspektiv på "det stora landet i väst". Tycker att det är modigt av dig att byta land! Anser du att du bytt hemland, eller ser du att Sverige fortfarande är det?

    Ang. ditt inlägg är det intressant att du förklarar exakt vad du gör. Många gånger hör man att folk jobbar med ekonomi men man får det inte specificerat vad de gör hela dagarna.

    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline! Vad roligt att du hittat hit, och att du aven lamnat en kommentar :)

      Angaende din fraga om mitt hemland sa har jag de senaste aren kant mig valdigt kluven. Jag har nu bott har sa pass lange att jag borjar kanna mig valdigt hemma, samtidigt kanner jag mig valdigt o-amerikansk och annorlunda nar jag umgas med amerikaner. Sverige kommer ju alltid vara landet jag forknippar med familj och nara vanner, samtidigt kanner jag mig inte fullt "hemma" nar jag halsar pa langre, och vet arligt talat inte om jag vill bo dar (just nu i alla fall). Det ar harligt att kunna ta del av tva sa olika kulturer, men aven jobbigt da jag kan kanna mig "fast" i nagot slags ingenmansland. Oj, vilket langt och flummigt svar, men jag vet inte hur jag annars ska forklara det.

      Radera
  3. Grymt att du har ett sånt bra jobb. Jag tycker också det är värt mkt om man har möjlighet till att klättra i karriären. Känns som att det är mer intressant här i Nordamerika än hemma i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det haller jag med om! Har ar det verkligen mer vart att satsa pa en bra karriar da "battre" jobb har mkt hogre lon an de man inte behover utbildning for att fa (dock ar ju college aaaaningen dyrare har ocksa). Hemma i Sverige jobbade jag i mataffar och tjanade lika mycket som en sjuksyrra. Inte for att det ena jobbet ar battre an det andra, men jag tycker det ar sa sjukt att det knappt ar nagon loneskillnad for de jobb som kraver universitetsutbildning! Sen kan man ju dock klattra pa andra satt an att bara ga i skolan. Lite virrigt svar kanske, men det jag vill fa fram ar att det kanns som om att hart jobb och utbildning lonar sig mer har an hemma i Sverige.

      Radera