lördag 7 december 2013

Two weeks notice

Som jag skrev tidigare skulle jag alltså säga upp mig från jobbet i tisdags. Jag trodde nog att de skulle bli väldigt arga och kanske till och med sparka mig. Här i USA är man oftast tvungen att sluta direkt när man man får sparken. Jag har haft kollegor som kommit in helt ovetandes på morgonen, jobbar på som vanligt, för att sen under dagen bli inkallade till chefen för att få sparken och lämna arbetsplatsen direkt. Detta kan alltså hända utan att man gjort något helt galet, det behövs liksom ingen "riktig" anledning. Med det i åtanke kom jag in tidigt och jobbade sent dagen innan för att i alla fall få några timmar extra om det skulle bli så att jag fick sparken. Dock blev det inte alls så! Min chef, supervisor och alla min kollegor förstod och jag fick mest positiv respons. De alla önskade mig lycka till och var glada för min skull, inte en enda negativ kommentar fick jag. Otroligt skönt! Det bästa av allt tyckte min chef var att jag hade dåligt samvete då jag inte tyckte att två veckors uppsägningstid var nog. Eller som han sa: "Most people just go 'eff this place' and leave, or won't even give their two weeks, I really appreciate that you are feeling bad". Jag antar att vi svenskar är mer lojala när det kommer till jobb, alternativt att vi för det mesta åtmistone vill följa de regler som gäller.

Till något annat. Finals week är nästa vecka och jag har två finals, båda i corporate taxation men olika ämnen inom det. Jag har samma lärare i kurserna och i början av terminen när han gick igenom planeringen (the syllabus, vet inte vad det heter på svenska) sa han att båda kursmaterialet är för svårt för att ha finals som inkluderar allt vi lärt oss under terminen. Alltså skulle mina finals bara vara som vanliga exams på de sista kapitlen vi inte haft prov på än. Visst är hans prov alltid vädigt svåra då taxes (beskattning på svenska heter det kanske?) är ett komplicerat ämne i sig, men två kapitel är ändå doable. Helt okej. Tills nu i veckan då han går igenom vad vi behöver plugga för finals och inkluderar nästan allt vi gått igenom under hela terminen. I båda kurserna. Panik!! När någon ifrågasatte och sa att hon var under intrycket att det bara skulle vara de sista kapitlen fick vi svaret att han aldrig hade sagt det. Gah! Så nu har jag skitmycket att plugga, men vill även julpynta och fixa här hemma nu i helgen eftersom vi åker till Sverige om mindre än två veckor. Jag vill hinna se julpyntet och granen ett tag och det känns för sent att sätta upp allt nästa vecka. Jaja, det ska väl gå på något sätt, får förlita mig på kaffe!

Nu blev det ett sånt tråkigt inlägg med en massa text och inga bilder alls, hoppas ni fortfarande är vakna! 

4 kommentarer:

  1. Skont att det gick sa bra med uppsagningen! Du hinner nog med lite julpyntande med. Jag hade hoppats att vi skulle fa vart gjort idag. Men med all is ute pa vagarna far jag nog snallt vanta till imorgon atminstone innan vi aker och koper en gran och far dekorationerna gjorda. Lycka till med proven med, det gar nog bra.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det gick bra!! Jag är en av dem som blivit uppsagd bara så där. Kom in på morgonen och blev inkallad till chefen vid lunch och så fick jag gå helt enkelt. Helt sjukt är det. Jga ogillar verkligen sånt eftersom jag är så lojal själv...du vet, svensk och allt! Hoppas att det går bra nu på din tenta!

    SvaraRadera
  3. Tur att det gick smidigt med uppsägningen. Jag tycker att det kan gå minst sagt läskigt till på Amerikanska arbetsplatser. De anställda har väldigt få rättigheter och the union är inte så stark som i Sverige inom många områden. Det blir mer och mer som i USA här i Sverige. Arbetsgivarnas eget förbund ALMEGA implementerar fruktansvärda tillvägagångssätt vilket gör att arbetsgivare och chefer får carte blanch att bete sig sviningt mot de anställda och att de anställda nästan blir som livegna. Lycka till med nya jobbet och med studierna! Mvh, Anneli i Dalarna

    SvaraRadera
  4. Gud, vad skönt att det gick bra! Känner igen det där med att folk verkligen blir chockade när man beter sig hederligt här i USA, så himla sorgligt när man tänker på det..

    SvaraRadera