lördag 5 oktober 2013

So Backwards!!

Vissa saker här i USA är verkligen bakvända, en av dem det här med att låna pengar. För att ni som läser ska förstå bättre tänker jag skriva ut verkliga summor för att få min point across. Vissa tycker kanske att det där med pengar är känsligt och personligt, men nu är det ju som sagt min blogg och som tur är kan jag göra som jag vill här :)

I alla fall, som jag skrev tidigare var vi på väg att köpa hus för ett tag sen. Vi blev beviljade ett huslån på $150,000 (ca 964.000kr), vilket jag inte riktigt förstod hur det gick till da månadsavgiften hade blivit sa hög att vi inte hade haft råd att leva normalt (dvs kunna betala alla andra utgifter) om vi hade tagit ut hela beloppet. Nu bestämde vi oss dock för att vänta med husköp, men med det lånet färskt i minnet tänkte Michael att det var dags att börja skolan igen nu när jag nästan är klar med min utbildning och kan jobba heltid. Han vill gå en datorutbildning (fråga mig inga detaljer dock, vet nada om datorer) och var och "hälsade på" skolan och fick ett startdatum för första kursen. Det sista steget var att fylla i låneansökan då utbildningen kostar $15,000 (ca 96.400kr), och vi ansökte tillsammans om lånet eftersom chanserna att få det skulle vara bättre då. Två dagar senare fick vi svaret: denied. Vi ringde upp och pratade med the financial institution (vet ej vad det heter på svenska, lånebolaget?) och fick förklarat för oss att vi (båda tillsammans) inte tjänar tillräckligt för att kunna få ut lånet. Just nu tjänar vi tillsammans lika mycket som Michael skulle tjäna själv efter utbildningen, och även fast vi la ihop våra inkomster blev vi ändå inte beviljade. Kan tilläggas att vi båda jobbar heltid och även om vi inte på något sätt har topplöner så finns det miljontals amerikaner som tjänar mindre än vad vi gör. Tänk för dem som inte har en co-signer utan måste ansöka själva, och för att få ut ett lån måste man alltså tjäna mer innan än vad man beräknas göra efter utbildningen som man betalar för är klar? Så sjukt! Den största anledningen till att man utbildar sig är ju för att få högre lön, speciellt här i USA där löneskillnaderna är otroligt stora beroende på om man har fortsatt plugga efter gymnasiet/high school eller inte. Jag förstår verkligen inte hur vi kunde få ett huslån på 10 gånger så mycket pengar och sen inte få studielånet, jag antar att det är viktigare att folk kan köpa hus än kunna plugga (eh?). 

Planen nu är att hitta någon liknande utbildning som är billigare alternativt vänta till nästa år när jag börjat mitt nya jobb och tjänar bättre och ansöka igen. Nä, tacka vet jag CSN som beviljar studielån utan krav på hög inkomst INNAN man ens börjat utbildningen!

12 kommentarer:

  1. När du säger att utbildningen kostar $15000, menar du hela utbildningen eller per termin? Vet iof inte hur lång utbildningen är men man brukar kunna göra delbetalningar.. Tycker också att det är sjukt att man lixom måste ha pengar redan för att få lån, USA är så messed up..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela utbildningen, totalt två terminer på en privatskola. Jag tror man kan göra delbetalningar men bara om man inte tar ut ett lån, och då skulle det ändå inte gå, gah. Nu kommer vi som tur ar kunna losa det med tiden, men det ar fortfarande frustrerande och annu varre for dom som inte har nagra andra alternativ...

      Radera
  2. Gud vad konstigt, håller med om att det är konstigt att ni inte kan låna till utbildningen men till ett hus för 10 gånger så mycket. Ni kan inte låna pengar från banken till utbildningen? Eller till en del iaf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jattekonstigt. Tack for tipset! Vi tanke pa det som ett alternativ, att kolla med bland annat var bank och se vad de sager.

      Radera
  3. Saker och ting fungerar som sagt valdigt bakvant har. Har du bra credit? Credit systemet tycker jag ar helt vridet, det ar svart att fa nagon sorts credit for att kunna ta lan, fa Kreditkort, hyra lagenhet eller for den delen kunna ha nagra rakningar i mitt namn. Som tur ar har ju min man bra credit, men det betyder att allt vi har star pa honom och det ar hans credit som tar en small varje gang man ansoker om nagot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt lyckats bygga en ganska bra credit pa ca tva ar, bara genom ett enda kreditkort. Kanske ar nagot du kan testa om du vill bygga upp din? Mitt ar fran Bank of America och har inte alls nagon hog credit limit (borjade med $500 tror jag), och jag har anvant det for typ groceries som man anda maste kopa och sen betalt av hela summan pa direkten. Om du inte kan fa ett pga av att du inte har credit an sa tror jag att det finns en typ av credit cards dar man typ satter in en security deposit som sakerhet, alternativt lagg till ditt namn pa din mans kreditkort.

      Radera
  4. Samtidigt som att det ar konstigt sa ar ju bolanet kopplat till dom nasta 30 aren. (Det trakiga med att kopa hus...) Det maste vara kortare tid pa att betala tillbaka lanet.

    Dessutom till alla andra utlandssvenkar, se till att ni jobbar upp er credit utifall att nagonting hander sa att ni maste sta pa egna ben. Ta ut ett kreditkort i bara ert namn. Skriv pa er pa ett bil-lan (om ni har ett eller ska kopa) och betala i tid. Det finns massa andra saker som man kan gora for att fa battre credit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon vi pratade det namnde aven att med ett bolan sa har banken huset som sakerhet om man inte skulle kunna betala. Dock tror jag faktiskt att studielanet skulle vara pa 10 ar, men ar inte riktigt helt saker. Orkade inte bry mig mer efter hon sagt att vi blev nekade :P

      Jag tycker ocksa att det ar viktigt att man jobbar upp sin credit score, man blir sa last annars om man inte kan ta ut lan eller maste betala skyhoga rantor pa sitt lan pga att man inte har nagon credit. Jag har fatt upp min med bara ett litet kreditkort som jag betalar pa (i tid) varje manad. Visst tar det lite tid att bygga upp den, men mer effort an sa behovs egentligen inte.

      Radera
  5. SV: Fick nys om en organisation i Austin som var skapad av några svenska kvinnor, de firade svenska högtider ihop och träffades och umgicks. Ska absolut höra av mig om jag åker till Houston :) Har vart vid Riverwalken en snabbis och tänkte åka tillbaka dit när det blir jultid för det ska tydligen va väldigt fint där då. Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  6. SV: Ja det va häftigt att se, Houston har en stor rodeo någon gång på året va? Haha fårgrejen va så himla rolig, fattar inte hur dom små barnen vågade haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det ar i mars nagon gang. Nej usch, verkar jattelaskigt, hehe.

      Radera
  7. Hej!
    har läst din och några andra "svenskar i usa:s" bloggar ett tag nu. Jag tycker det är intressant att läsa om skillnaderna mellan Sverige och Usa. Nu på sista tiden har jag funderar lite på krisen i Usa när många statsanställda permitteras från jobbet för att republikaner och demokrater inte kommer överens. Tänkte bara höra hur du upplever detta på plats, t.ex. hur märks det konkret och vad tycker "vanliga" amerikaner?

    SvaraRadera