torsdag 11 juli 2013

Health Insurance

Under veckan pa jobbet har HR och nagra fran Corporate Headquarters varit pa besok pa var Houston manufacturing plant. Eftersom jag ar nyanstalld fick jag hjalp med att enroll i en sjukforsakringsplan, och hjalp var verkligen nagot jag behovde. Health insurance (det heter val sjukforsakring pa svenska?) ar ju verkligen en big deal har i USA, och det funkar helt annorlunda jamfort med i Sverige.  Sjukforsakring erbjuds ofta via jobbet (om man ar heltidsanstalld vill saga), och generellt far man en "battre deal" ju battre jobb man har. Att uppsoka lakare har ar extremt dyrt utan forskring, men aven att bara uppratthalla en forsakring kan kosta ratt mycket det ocksa.
Foretaget som jag jobbar for erbjuder tva olika forsakringar, en med dyrare manadsavgift men som tacker mer om man skulle bli sjuk och en som inte kostar lika mycket i manaden men dar man far betala mer om nagot skulle handa. Eftersom jag ar hyfsat frisk (peppar, peppar) och inte har den hogsta lonen (an, hehe) sa valde jag den billiga forskringen, vilket innebar att jag maste betala lite mer an 200kr varje gang jag far lon. Eftersom jag for lon varannan vecka blir det alltsa drygt 400 kr i manaden i avgift bara for att ha en forsakring. Skulle nagot handa far jag betala ur egen ficka till en viss summa (tror det typ var 10,000kr per ar) och sen kickar forsakringen in och jag far betala betydligt mindre. Som ni ser ar det ju inte den basta forsakringen, men jag kande att det var lite for mycket for mig just nu att betala 700kr i manaden for att fa den battre forsakringen. Att behova betala ur egen ficka kandes dock inte sa kul, men the HR lady sa att forsakringsbolaget ofta kan negotiate sa att man anda far betala mindre an om man vore oforsakrad. Na, nu ska jag sluta babbla om trakiga forsakringar... Ber om ursakt for all svengelska, men jag ar trott och orkade inte googla oversattningar :)

All information om forsakringarna som erbjods

5 kommentarer:

  1. Hittade precis till din blogg. Jag bor i Dallas med min Amerikanska man.
    Kanner igen det dar med att borja nytt jobb och behova ga igenom alla forsakringar man kan valja. Valdigt annorlunda jamfort med i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade hit! Det ar sa roligt att hora fran andra svenskar har i Texas, aven fast man kanske inte bor i samma stad :) Det ar verkligen jatteannorlunda, som tur var hade jag last pa i haftet dagen innan, annars hade jag fattat nada, hehe. Hur lange har du bott i Dallas?

      Radera
    2. Jag har bott har sedan Dec 2009. Hur lange har du varit i Houston/USA?
      Jag har ju ingen blogg, men finns ju som de flesta pa facebook och har en resedagbok.
      Jag tror jag laste nagonstans att du funderade pa att ga med i SWEA eller liknande.
      Jag har ocksa funderat pa det men sedan traffat flera i "min alder" (och aven nagra par som ar svensk/amerikanska och inte har barn annu) genom SACC Dallas.
      Jag vet inte om de finns i Houston med men det kanske kan vara vart att kolla upp.

      Radera
    3. Jag har bott i Houston i tva ar, men bodde i Boston i tre ar innan det. Jasa, vilket bra tips, ska kolla upp om det finns nagon SACC i Houston! Om du vill kan du ge mig ditt namn sa att jag kan lagga till dig pa facebook (min facebook ar blockad for soktraffar sa jag tror inte att nagon utomstaende kan lagga till mig), det ar alltid kul att ha kontakt med andra svenskar har i USA, speciellt i TX :)

      Radera
    4. Absolut. Jag heter Helen Coffee. Skickar med adressen till min sida med i fall det behovs.
      https://www.facebook.com/hlevander

      Radera