onsdag 10 april 2013

Lockdown

Igar nar jag var pa vag fran jobbet till min lektion (ca 1 minuts gangavstand over campus) fick jag foljande sms: "LOCKDOWN. Seek shelter now. If away, stay away". En lockdown ar alltsa en order att "lasa in sig" pa ett sakert stalle eftersom ett allvarligt hot har uppstatt. Jag panikade i ett par sekunder och visste inte riktigt vart jag skulle ta vagen innan jag scrollade ner och sag att det angick Lonestar College Cy-Fair campus och inte min skola (jag gar pa Sam Houston State University). Lonestar College ar ett community college har i Houston med ett antal campus utspridda i olika delar av staden. Anledningen till att jag fick varningsmeddelandet ar for att jag tagit nagra online-kurser pa den skolan och ar tydligen kvar i deras databas. Jag ringde Michael och han sa att han ocksa fatt samma meddelande da han ocksa tagit kurser pa ett annat Lonestar campus forra aret. Han var hemma och kollade pa nyheterna och berattade for mig att det var en 21-arig student som hade knivskurit 14 andra elever innan de hade fatt stopp pa honom. Han hade senare berattat for polisen att han dromt om att knivhugga folk sedan han gick pa hogstadiet. Sjukt!

Aven om det kunde hant var som helst sa kanns det anda lite laskigare eftersom det var sa nara. Vi bor norr om Houston och Cy-Fair campuset ar norrvast om stan. Pa tal om lockdown sa fick jag en lite creepy arbetsuppgift strax efter the Sandy Hook school shooting i Connecticut i december forra aret. Jag jobbar ju pa mitt universitets campus och fick uppgiften att dokumentera vilka klassrum i min byggnad hade glasdorrar och hur manga vaggar med fonster de hade. Det skulle goras en lockdown och emergency plan i fall vi skulle ha en shooter pa campus och de var tvungna att veta vilka klassrum en potentiell garningsman kunde se in i. Vet inte om det finns liknande planer i Sverige, dock har jag aldrig hort talas om det.

2 kommentarer: