söndag 14 april 2013

Framtidsplaner

Det ar bara fyra veckor kvar pa den har terminen, och aven fast jag varit/ar skoltrott som satan och har spytt pa allt som har med plugg att gora sa maste jag saga att terminen gatt valdigt snabbt. Thank God! Jag ar valdigt excited about den narmsta framtiden, och det kanns lite som om allt stenhart pluggande de senaste fyra aren antligen lonar sig. Well, inte riktigt an, men snart hoppas jag. Sa, vad hander inom den narmsta framtiden da?

  • Finals week borjar 6:e maj, vilket aven ar det datum vi fatt tid for min green card-intervju. 
  • Efter varterminens slut har jag tre kurser kvar att ta for att bli klar med min bachelor. De ska jag ta i sommar och den 3:e augusti ar det antligen graduation!!!
  • Jag har tva veckors lov mellan var- och sommarterminerna. Under dessa veckor halls sista rundan-intervjuer (aka office visits) med alla accounting firms som jag intervjuat med de senaste veckorna. Varje office visit ar en heldag pa kontoret som bestar av ca 3 intervjuer med olika managers, partners etc som oftast borjar med en middag kvallen innan foljt av en natt pa hotell for att man ska vara i narheten av kontoret pa intervjudagen. Hittills har jag fatt office visits med sju foretag sa det kommer att bli crazy busy, men jag ar sa glad, lattad, och tacksam att jag fatt den mojligheten. Intervjuerna ar for internships som borjar i januari 2014 och varar i ungefar tre manader. Dock far nastan alla som erbjuds internship ett jobberbjudande pa samma foretag nar de ar klara, om man inte lyckas klanta till det total. Sa man kan nastan saga att internship betyder framtida heltidsjobberbjudande. Och juste, glomde jag saga att dessa jobb betalar $25/timme i startlon?!
  • Sa, eftersom de internship jag kunde soka inte borjar forran i januari nasta ar maste jag ju ha nagot att gora under hosten. Jag tankte delvis ta tre accountingkurser pa ett community college 10 minuter ifran oss. Jag vill ha mitt CPA license sa fort som mojligt efter det att jag borjat jobba, och for att ens kunna signa upp for att ta det provet maste man ha 150 credit hours. De flesta undergraduate degrees kraver "bara" 120 credit hours i kursplanen, men eftersom jag bytte major fran political science sa har jag en massa extra credits som faktiskt kommer till nytta nu. Sa istallet for att behova ta en hel masters degree (som de flesta maste gora) for att kunna sitta for the CPA exam, behover jag bara ta tre kurser till! Det inget krav for en accountant att klara the CPA exam for att kunna jobba, men har man gjort det far man battre betalt och kan bli promotad till hogre positioner snabbare.
  • Jag maste ocksa hitta ett jobb under hosten eftersom jag inte kan jobba kvar pa campus nar jag inte ar student dar langre. Jag antar att det blir deltidsjobb da jag har 9 credits att ta under tiden. Dock maste vi forst bli godkanda pa green card intervjun i maj for att jag ska kunna fa jobba, men forhoppnigsvis gar det vagen. Bye bye minimum wage campus jobs!!
Oj det blev ett ratt langt inlagg med en massa text och svengelska uttryck, hoppas ni inte somnade halvvags igenom... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar