fredag 20 april 2012

Svenska!

Hade ju helt glömt bort att jag kan byta till svenskt tangentbord på datan. Eller ja, inte byta hela tangentbordet utan inställningarna dåra...

På tal om svenska, idag lärde sig Michael lite fler ord. Utdrag ur hans ordförråd:

Jag älskar dig
Sengångare (otroligt användbart)
Min fina bil
Hundadoption
Jag hatar honom (om grannen)

Bra att någon i familjen lär sig något i alla fall. Jag känner allt oftare att jag glömmer bort hur man säger vissa saker när jag pratar svenska nu för tiden. Självklart är det ju inte så att jag glömmer bort vad orden betyder på svenska, men när jag pratar kan jag få hjärnsläpp mitt i en mening och verkligen inte komma på vad det ord jag vill använda heter på svenska, utan har det engelska ordet på tungan istallet. Det ar lite jobbigt faktiskt eftersom jag tycker att det händer alltför ofta. Häromdan berättade även min mamma att i de senaste mejlen jag skickat till henne har jag stavat fel på vissa ord, typ stavat kändes med två n osv. Hur irriterande som helst och nästan lite pinsamt eftersom jag typ alltid varit värsta stavningspolisen. Jag var ju den som alltid hade alla rätt på "veckans ord" sen fjärde klass utan att plugga alls, för att sen i sexan stava fel med flit på ett ord bara för att se hur det kändes att stava fel, haha. Jag får nog ta och läsa lite svenska böcker eller nåt innan jag blir alltför ringrostig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar