lördag 17 januari 2015

Update!!

Tankte forsoka mig pa en update som ar måttligt overdue. Det far nog bli i punkt-form da det kanns lite hoppigt att skriva om en massa olika saker pa en gang. Sa, vad har hant sen sist jag skrev:

  • I november tog jag min forsta del av the CPA (certified public accountant) exam. Jag hade pluggat pa hart i en manads tid men lyckades bli assjuk i en vecka precis innan och forlorade darmed 25% av den planerade pluggtiden. Provet var klockan 12 sa jag gick upp runt halv 6 for att fa in sa mycket sista minuten-plugg som möjligt, men kande mig inte sa varst stabil da jag bara fick typ 50% ratt pa alla fragor. Jag akte dit och gjorde mitt basta och lyckades pa nagot satt klara provet (man skulle fa over 75 och jag fick 76 hehe)!! 
  • Min familj var har och halsade pa i jul, sa himla kul att de kunde komma. Synd bara att vi bor sa litet med bara ett sovrum, sa mamma och pappa fick bo pa hotell en bit bort och syrran och brorsan fick sova i vardagsrummet. I alla fall fick vi till ett riktigt bra julbord, gjorde knack, bakade lussebullar och dekorerade julstrumpor. Sen blev det självklart en massa shopping for deras del också.
  • Tre jobbresor har det blivit inom loppet av 5 veckor. Innan jul var vi i Dallas for att lara kanna de som jobbar pa det kontoret da de ska hjälpa oss under den kommande busy season. Var avdelning i Houston ar ratt liten (ca 15 pers) och da fyra stycken slutade i hostas ar det ratt tight om personal. Efter jul var jag och tva kollegor i Denver, CO for att lara oss mer om programmet vi använder for att prepare tax returns for vara klienter. Sen var jag och tva kollegor i Illinois i fem dagar pa en kurs den har veckan. Det ar kul att resa, men tyvärr hinner man ju inte se sa mycket annat an kontoret/klassrummet och hotellet. Dock var det kul att det snoade i Chicago nar vi landade och att jag fick kanna pa riktig vinterkyla igen :) Mina kollegor ar fran Mexico och Louisiana sa de hade aldrig sett sa "mycket" (typ 10 cm) sno forut, och var helt forundrade, hehe.
Sen ar det aven en massa som sker inom den narmsta framtiden:
  • Jag tar andra delen av the CPA exam nasta mandag, sa jag ska val egentligen plugga nu istället for att skriva pa bloggen ;) Jag har gatt igenom allt material, dvs hela boken pa 700 sidor (suck) men maste repetera en massa. Stresssss! Den har gangen ar amnet financial auditing and attestation, yay (not)!
  • Busy season pa jobbet borjar om någon vecka. Med alla forandringar och mindre personal antar jag att det blir 65h veckor tills april, gah. 
  • Vi ar mitt i att koppa ett hus!! Allt har gatt hyfsat bra hittills (budgivning, inspection, appraisal) och nu ar det "bara" closing kvar, dvs att bli godkända for huslanet. Man blir preliminärt godkand for en viss summa innan man borjar leta hus sa man vet vilken prisklass man ligger i, men closing innebar att banken/de man lanar av kollar en sista gang och lite mer noggrant. Om allt gar vagen far vi nycklarna till vart 3 bedroom 2 bathroom house in the suburbs fredagen den 13 februari (jattebra dag att gora nagot sa viktigt pa, haha). Vi har redan sagt upp lagenheten sa hall tummarna att vi inte behover sova pa gatan om nagot gar fel under the closing, hehe. 
  • Jag maste fornya mitt greencard snart! Har lite svart att forsta att det i maj ar tva ar sen vi var pa den dar intervjun som var sa otroligt nerv wracking. Blir jag godkänd far jag ett nytt som galler i 10 ar och kan sen nasta ar bli amerikansk medborgare om jag vill, vilket jag definitivt kommer att ansöka om i sanna fall. 
  • Min basta kompis Linéa tar sin MBA med en undergrad i engineering i var, hoppas verkligen att jag kan komma ivag till Ohio for att vara dar och fira henne. Personligen forstar jag inte hur någon kan ta sig igenom ett ingenjorsprogam levande och ar valdigt imponerad av henne!
Na, nu ska jag forsoka fokusera pa pluggandet igen, klockan ar 7:40 pm en lordagskvall och det sager val ratt mycket om mitt liv just nu (or lack thereof...).

2 kommentarer:

  1. Lycka till med huset! Tycker du är grym som som fixar så och står i! Jag flyttar till USA om två veckor och känner mig verkligen laddad. sköt om dig!/anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Tack for din positiva kommentar :) Ja, jag har valdigt mycket pa gang just nu, men jag tycker att hart jobb lonar sig, speciellt har i USA. Vart nagonstans ar det du ska du flytta? Sag till om du har fragor om hur saker och ting funkar harborta, kommer ihag att jag kande mig valdigt lost I borjan, haha. Kram

      Radera