torsdag 16 oktober 2014

CPA Exam Here I Come

Antligen har min Application of Intent for att ta the CPA exam gatt igenom (tog nästan ett ar - otroligt irriterande da allt jag behövde gora var att skicka in mina betyg men de lyckades alltid "komma bort", sa jag fick skicka in dem fyra ganger, ugh). Idag kopte jag allt study material vilket gick pa $1,340, typ 10.000kr. Harligt (not)! Som tur ar betalar jobbet tusen dollar sa jag behövde bara betala mellanskillnaden. For er som inte ar sa insatta ar the CPA exam nagot manga accountants tar for att bli Certified Public Accountants. Nar man har klarat alla fyra delar av provet (samt en hel del andra kriterier) har man fortfarande samma arbetsuppgifter, men man har liksom ett "bevis" pa att man vet vad man haller pa med. Dar jag jobbar (en public accounting firm) maste man klara the CPA exam inom en reasonable time frame fran det att man borjat och de flesta forsoker fa det gjort under de tva forsta aren. Jag hittade detta citat fran accountingtoday.com angående svarighetsgraden pa provet:
"The CPA test is one of the most difficult professional credential examinations where the average passing rate is one of the lowest in any professional qualification test. To put things in perspective, consider that the pass rate in the early 2000s was approximately 30 percent. More recently, however, the pass rates have hovered near the 50 percent mark. This is a big improvement in the trend, but still a very low rate when compared to similar professional examinations, such as the bar exam that lawyers are required to pass before practicing law".
Jag har hort att the bar exam ar riktigt svar, sa det kanna ju inte sa betryggande att detta tydligen ska vara svarare? Oh well, det ar bara att kora pa. Jag ska borja plugga imorn och planerar att ta Business Environment and Concepts-delen i slutet av november da de rekommenderar att man pluggar 20 timmar i veckan i 6 veckor inför den. Wish me luck!! 


2 kommentarer: